Siste nytt fra våre Facebooksider:

Kunst møter solidaritet

Skrevet av

Elverum, 16.mai 2024: I to dager har kunstneren Martin White fra Australia tilbrakt tiden på loftet i Namibiahuset.
Her har han funnet fram til T-skjorter, fotografier, lydopptak og annet materialet for etableringen av Namibiaforeningen og deres nære støtte til frigjøringsbevegelsen SWAPO fram til Namibias selvstendighet i 1990.

Dette er starten på hans PHD ved Kunstakademiet i Oslo som startet i februar 2024 og varer fram til 2027.

Martin flyttet til Norge i 2015 og fattet interesse for Namibiaaksjonen i tettstedet Elverum i 1980 gjennom dokumentene til Fellesrådet for det sørlige Afrika (FsA) i Oslo. Martin har studert kunst ved Kunstakademiet og har en imponerende og grundig bakgrunn fra film, TV-produksjoner, billedkunst og teater i Australia før han reiste til Norge.

Nå har han innledet samtaler med mange nordmenn som jobbet nært med SWAPO og de som har skrevet bøker og deltatt i diplomatiske forhandlinger fram til frigjøringen. Og Elverum utmerker seg med alle besøk av viktige kjernefolk i ledelsen, bl.a. alle presidentene, parlamentsledere og ledelsen i studentorganisasjonene, fagbevegelsen og utdanningsinstitusjoner i Namibia.

- Dette er en veldig imponerende og viktig historie å dokumentere. Mangfoldet her i hele lokalsamfunnet i solidaritet. For det er når vi forteller vår historie, vil den også forandre og bevisstgjøre oss, sier Martin. Som gjerne vil formidle dette gjennom kunst.

Martin vil nok ta flere turer til Elverum. Og vi vil følge med i arbeidet hans med stor interesse!
Velkommen tilbake!