Siste nytt fra våre Facebooksider:

Innlandets fylkeskommune og Namibia

Skrevet av Bente Elisabeth Skjefstad og Svein Ørsnes

Innlandets fylkeskommune fortsetter samarbeidet med Namibiaforeningen.

Innlandets fylkeskommune har gjennom Namibiaforeningen vært involvert i et samarbeid med Oshikoto-regionen i Namibia gjennom mange år.
FORUT har et samarbeid med noen av de videregående skolene i Innlandet der de fokuserer på kunnskap, bistand og fagutvikling.

På siste møtet i den nye fylkeskommune, ble det etterlyst et sterkere Nord-Sør-perspektiv. Ap, Sp og SV fremmet derfor et tilleggsforslag om å fortsette samarbeidet med bistandsorganisasjonene Namibiaforeningen og FORUT.

- Vi ønsker å peke på de to bistandsorganisasjonene vi har i Innlandet, sa Hans Kristian Enge da han fremmet tilleggsforslaget på vegne av de tre partiene. Tillegget ble vedtatt mot FrPs tre stemmer.

Innlandet fylkeskommune forankrer nå sitt engasjement mot Namibia i sin nylig vedtatte «Internasjonale mål og handlingsplan for 2021 – 2024.»
Dette er svært positivt for alle i Innlandet som arbeider med nord-sør spørsmål. Det åpner for en økt satsing på kunnskap, kjennskap og vennskap i forhold til Namibia spesielt, men også koblet opp mot konkrete bistandsprosjekter.

Det skal bli spennende å komme i dialog med Innlandets fylkeskommune om hvordan vi kan konkretisere denne uttrykte viljen til samarbeid. Vi i Namibiaforeningen håper dette blir tydeliggjort i det regionale planverket som fylkeskommunen nå arbeider med.
Veldig fint at også FORUT med sin base på Gjøvik er en del av vedtaket, nå videreføres dette viktige arbeidet både i Hedmark og Oppland inn i det nye fylket.