Siste nytt fra våre Facebooksider:

Lillemoen skole løper for Namibia

Skrevet av Elverum kommune
Fra venstre: Lucas Berge og Bjørn Khantatat Solberg får nok et merke fra lærer Øystein Brevig Halling. Fra venstre: Lucas Berge og Bjørn Khantatat Solberg får nok et merke fra lærer Øystein Brevig Halling.

Elevene løp runde på runde rundt skola da mellomtrinnet på Lillemoen skole arrangerte solidaritetsløp til inntekt for Namibiaforeningen. Gjennom årene har elevene løpt inn flere tusen kroner til foreningens arbeid.

Elverum arrangerer Internasjonal uke hvert år i forbindelse med FN-dagen. Skolene og barnehagen markerer uka på forskjellige måter.

Løper for andre

På Lillemoen skole har flere klasser hatt ulike temaer om FN, samhold, vennskap. Barna lagde vennskapsbånd og småtrinnet var med på Stjerneorientering med internasjonale oppgaver. Mellomtrinnet gjennomførte solidaritetsløp til inntekt for Namibiaforening.

- Det er helt fantastisk at de viser solidaritet på denne måten. Lillemoen skole har støttet Namibiaforeningen stort sett gjennom alle våre 40 år, sier daglig leder i Namibiaforeningen, Svein Ørsnes.

Sammen med Lisbeth Koppang Telnes hadde han tatt turen til Lillemoen skole for å heie fram elevene fra 5. 6. og 7. trinnet torsdag. Vanligvis er skolen med på "Aktiv for andre" på folkehøgskolen som de fleste andre skolene i Elverum, men på grunn av koronasituasjonen arrangerte skolen et eget løp.

- De går eller løper så mange kilometer de rekker, og de som har mulighet har skaffet seg personlige sponsorer. Pengene de samler inn gir vi til Namibiaforeningen. Vi synes det er fint at elevene får bevissthet om det nære båndet som er mellom Elverum og Namibia, og Tsumeb i særdeleshet, sier assisterende rektor Kjersti Øversveen.

Samler inn flere tusen kroner

Det var ingenting å si på innsatsen til elevene. Det var laget en bane rundt idrettshallen og skolen. For hver runde elevene løp eller gikk fikk de en strek på hånda slik at de skulle ha telling på hvor mange runder de tok. Noen hadde nesten ikke tid til å stoppe.

Noen av kommentarene fra elevene var:

- Det er artig, men litt slitsomt.

- Rekker jeg flere runder? Jeg vil løpe 20!

- Er de andre ferdige? Er de ikke? Da må jeg forte meg å løpe én runde til!

Øversveen, Ørsnes og Koppang Telnes var imponert over elevenes innsats. I løpet av 45 minutter løp/gikk/jogget de fleste elevene mellom 4 og 15 runder.

Skolen har støttet Namibiforeningen mange ganger gjennom foreningens 40 år gamle historie, og bare de siste fem årene har Lillemoen samlet inn til sammen cirka 100 000 kroner.

- Pengene som Lillemoen har samlet inn betyr mye for arbeidet vi gjør. Det betyr at vi kan hjelpe de som mangler det meste, sier Koppang Telnes.

lillemoen latter

Svein Ørsnes og Lisbeth Koppang Telnes fra Namibiaforeningen får seg en god latter når Henrik Lundteppen Skybak tøyser med assistent Unni Dellerud, og forsøker å få én strek på hånda etter å ha vært inne og hentet vann.

lillemoen ansikt paa hender

To elever ville heller ha et ansikt enn streker for hver runde de gikk.

lillemoen signe berger

Signe Berger får nok et merke på hånden sin av assistent Unni Dellerud.

Gjengitt med tillatelse av Linda Vespestad, Elverum kommune.